ماشین آلات و مواد اولیه صنایع غذایی

تامین ماشین آلات و مواد اولیه صنایع غذایی

ماشین آلات و مواد اولیه صنایع غذایی

تامین ماشین آلات و مواد اولیه صنایع غذایی

پوست گیری دانه کنجد




برای پوست گیری از دانه کنجد ، مکانیزم اصلی پوست گیری سایشی یا Abrasion Peeling است . به این شکل که با ایجاد سایش بین دانه ها با یکدیگر و سطوح داخلی اجزاء دستگاه پوست گیر ، پوست از دانه جدا شده و در ادامه با مکانیزم های دیگری مانند غوطه ور کردن در آب و .... این دوبخش از هم جدا می شوند .


دو روش اصلی برای پوست گیری از دانه کنجد رایج است :


- پوست گیری به روش خشک

- پوست گیری به روش مرطوب


البته در هر دو روش استفاده از آب قبل از پوست گیری وجود دارد ولی در روش مرطوب حداقل 4 تا 6 ساعت خیساندن پیش از پوست گیری انجام می گیرد .در روش خشک نم کردن دانه ها با اسپری کردن آب و یا خیس کردن قبل از ورود به دستگاه پوست کنی مداوم ، انجام می گیرد.



روش پوست گیری خشک مخصوص کنجد های سفید با پوست روشن و محتوی روغن کم می باشد که معمولا کنجد های آفریقایی بخصوص نوع معروف سودانی و کنجد های هندی از این گروه هستند.


برای کنجدهای با پوست ضخیم ، رنگ تیره و محتوی بالای روغن مثل کنجد های افغانی و پاکستانی نمی توان از روش خشک با کیفیت و راندمان مناسب استفاده کرد. 


در روش مرطوب می توان از پوست گیر های مداوم و پوست گیر های غیر مداوم استفاده کرد .انواع مداوم دارای تیغه های افقی هستند که در داخل یک استوانه  توری فولادی به حرکت در آمده و هم زمان با ایجاد اصطکاک بین تیغه و جداره فلزی دانه  را از پوست جدا کرده و به سمت جلو حرکت می دهند.


نوع غیر مداوم در اصل یک محفظه استوانه ای مجهز به یک تیغه دوار است.کنجد های خیس خورده داخل مخزن پوست گیر ریخته می شوند و با روشن شدن دستگاه و حرکت تیغه در عرض چند دقیقه پوست گیری انجام می گیرد.



دستگاه هواگیری از آب میوه ها

همانطور که می دانیم علاوه بر مقدار هوای موجود در بافت میوه و سبزی ، مقداری هوای اضافی نیز در جریان خورد کردن و آبگیری وارد بافت محصول شده و در کنار آنزیم های آزاد شده بر اثر تخریب بافت ، محیط مناسبی را برای ایجاد تغییرات نامطلوب در ویژگی های حسی و ارزش غذایی بوجود می آورند.

بدیهی است با ورود چنین مجموعه ای از اکسیژن+آنزیم+سوبسترا به دستگاه پاستوریزاتور ( بخصوص انواع با سرعت پایین ) ، در جریان افزایش دما تا درجه حرارت نهایی پاستوریزاسیون ، فرصت کافی برای تاثیرات نامطلوب آنزیم بر آب میوه و سبزی به وجود می آید.

یکی از موثر ترین راهکارها برای کاهش این تغییرات ، هواگیری پیش از پاستوریزاسیون است .



استفاده از این دستگاه را برای تمامی تولید کنندگان آب میوه بخصوص آب لیمو توصیه میکنم .قطعا تغییرات کیفی قابل ملاحظه ای را تجربه خواهید کرد.آماده راهنمایی شما برای تهیه این ماشین هستم.